Tidligere denne måneden kom nyheten om at TVL, Vårt Lands TV-satsing, som hadde sett dagens lys under et år tidligere, skulle legges ned. For høye kostnader, for lave inntekter, var forklaringen.
Illustrasjon: iStockphoto
Ikke lenge etter kom nyheten om at TVL fortsetter, med en ny eier. Kristen-Norges Innkjøpsfellesskap (KNIF) overtar. Det er der mange av oss i kristen-Norge er forsikret blant annet. KNIF forhandler avtaler på vegne av kristne organisasjoner og personer, og har skapt god lønnsomhet på den måten.
Nå skal de eie og drive TVL videre.
TVLs forretningsmodell bygget på at man ikke skulle samle inn gaver på den måten de andre kristne kanalene gjør, men i stedet skaffe inntekter gjennom reklamesalg. Hvis det var noen som kunne få det til, måtte det være Vårt Land. Mentor Medier, som det egentlig heter, er flinke til å drive forretning.
Samtidig som Mentor skulle bygge opp kanalen, mistet avisen Vårt Land flere millioner i pressestøtte. Timingen var maksimalt dårlig, og derfor satte konsernstyret foten ned. Nå skal KNIF bygge videre på det Mentor Medier har startet, og det kan lykkes bedre denne gangen, når mye av oppstarten er unnagjort, og det nå handler om drift.
Det kristne annonsemarkedet er svært presset. De fleste organisasjoner kjemper hardt for å få økonomien til å gå rundt, og misjonsorganisasjoner sliter hardt med at den norske kronen står svakt. Det er kort og godt vanskelige tider for kristne virksomheter, i verdens rikeste land.
Kristne medier er et eget univers. Kristne TV-kanaler lever av innsamlede midler. Det samme gjør kristne radiokanaler. Også vi her i Kristen Media Norge bygger på dette.
De kristne avisene går vekselvis med over- og underskudd, men alle er i større eller mindre grad finansiert av pressestøtte. Altså statlige overføringer. Disse svinger fra tid til annen, slik Vårt Land fikk erfare i høst. Det som kan fremstå som en robust virksomhet, slik som Vårt Land, kan fort bli rystet av et statsbudsjett eller et vedtak i Medietilsynet.
Vi er heldige i Norge som har flere kristne mediekanaler. Det er en velsignelse. Samtidig vet vi at det eneste som er helt sikkert, er at denne sektoren vil endre seg i årene som kommer. Teknologi, rammevilkår og ikke minst demografi endrer seg mye de neste fem til ti årene.
Hvem som vil overleve disse endringene er vanskelig å spå. Men min vurdering er at dem som lener seg på statsstøtte eller på business, kan få utfordringer. De som bygger på gaver fra den kristne bevegelsen og samtidig klarer å holde styr på kostnadene, vil bli stående.
Det skjer ufattelig mye spennende i kristen-Norge, som gir grunn til optimisme. Og så er det samtidig en tallmessig tilbakegang i antall mennesker som bekjenner troen, og vil prioritere sin tid og sine midler etter den. Vi nærmer oss en kritisk masse, med tanke på en del kristne virksomheter.
Men de kristne mediene som klarer å begeistre og berøre sitt publikum, vil kunne vokse i en tid der det blir vanskeligere å være likegyldig og der det er de brennende hjerter som vil ta kostnadene med å bringe de gode nyhetene ut i skrift, tale og bilder.
Sånn sett er trange tider, tider vi blir skjerpet og avhengige av Gud og Den hellige ånds ledelse i alt vi gjør. Det kan det komme mye godt ut av.
Comments